Znak sprawy: Za.271.07.2017
dotyczy: postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pn. „Odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych pochodzących z nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Ludwin w roku 2018”. Postępowanie w sprawie udzielenia zamówienia publicznego zamieszczone zostało w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 22.11.2017 r. pod numerem: 620595-N-2017.
Wszyscy wykonawcy
uczestniczący w postępowaniu
W związku z pytaniami do SIWZ pn. „Odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych pochodzących z nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Ludwin w roku 2018” działając w oparciu o zapisy art. 38 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579, z późn. zm.), przekazuje treść zapytań wraz z wyjaśnieniami.
Pytania:
W trybie art.. 38 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 – Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm) prosimy o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia w zakresie opisu przedmiotu zamówienia. W żadnym z dokumentów składających się na specyfikację istotnych warunków zamówienia nie podano ilości odpadów, z podziałem na kody, przewidzianych do wywiezienia, w okresie, na który zawarto umowę. Cena ofertowa jest ceną ryczałtową i musi uwzględniać wszystkie koszty niezbędne do prawidłowej realizacji przedmiotu zamówienia (zgodnie z wymaganymi Zamawiającego zawartymi w dokumentach przetargowych). Wykonawca w celu sporządzenia kalkulacji musi znać podstawowe dane takie jak ilość ton odpadów przewidziana do wywiezienia.
Wobec powyższego prosimy o jak najszybsze, w celu umożliwienia przygotowania i złożenia oferty, udzielenie informacji o ilości odpadów przewidzianych do wywiezienia w okresie, na który zostanie zawarta umowa. Przypominamy, iż Zamawiający ustalając wartość zamówienia stosuje się do dyspozycji art. 34 ustawy P.z.p.
Prowadzenie przez zamawiającego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w sposób naruszający postanowienia ustawy P.z.p. polegające w szczególności na opisaniu przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący oraz nieuwzględniający wszystkich okoliczności mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty, narusza interes wykonawcy w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia, bowiem wykonawca, pomimo zaproszenia go do złożenia oferty, nie jest w stanie złożyć oferty odpowiadającej faktycznemu przedmiotowi zamówienia, przez co możliwe jest poniesienie przez niego szkody z uwagi na nieudzielenie mu przedmiotowego zamówienia, a w konsekwencji utraty korzyści związanych z realizacją umowy w sprawie zamówienia publicznego.
Art. 29 ust. 1 Pzp zobowiązuje zamawiającego do opisania przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
Istota tego przepisu sprowadza się do określenia przez zamawiającego swoich wymagań dotyczących przedmiotu zamówienia tak szczegółowo i tak dokładnie, aby każdy wykonawca był w stanie zidentyfikować czego zamawiający oczekuje. Obowiązkiem zamawiającego jest podjęcie wszelkich możliwych środków w celu wyeliminowania elementu niepewności wykonawców co do przedmiotu zamówienia poprzez maksymalne jednoznaczne i wyczerpujące określenie przedmiotu zamówienia. Nie może usprawiedliwiać braku wyczerpującego opisu przedmiotu zamówienia stwierdzenie, że wykonawca winien uwzględnić w wycenie zamówienia wszystkie ryzyka. Podkreślić bowiem należy, że wycena ryzyk związanych z wykonaniem zamówienia może być niemożliwa właśnie ze względu na niewłaściwy opis przedmiotu zamówienia. Nie można bowiem wyliczyć ewentualnego kosztu ryzyka, którego wykonawca nie ma możliwości zidentyfikować z uwagi na brak odpowiedniej i wyczerpującej informacji w SIWZ. O ile Wykonawca przyjmuje ryzyko związane z wykonaniem przedmiotu zamówienia, to nie można stwierdzić, iż przejmuje on również ciężar ekonomiczny wszelkich czynników stanowiący przedmiotu umowy.
Odpowiedzi:
Na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Gminy Ludwin zamieszczone jest roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za rok 2016 wraz podziałem na poszczególne kody odpadów (link do sprawozdania) http://www.e-bip.pl/Start/12373/OfficialBulletinBoard/232906. Tym samym Zamawiający uznał, że dane zawarte w opublikowanym sprawozdaniu są szeroko dostępne i mogą określić oferentowi strukturę oraz masę odpadów jakie zbierane są na terenie Gminy Ludwin.
W załączeniu znajduje się sprawozdanie za 2016 rok.
Zamawiający informuje, że termin składania ofert nie ulega zmianie.
Wójt Gminy Ludwin
Andrzej Chabros
Ludwin, dn. 29.11.2017 r.